Raw Food, eller levande föda som stilen också kallas för ibland, innebär i bokstavlig mening rå mat, vilket bekräftas vid sökning av Raw Food-recept. Inte i något ingår uppvärmning, men skulle det göra det är det endast till en temperatur på ca 45⁰C. Nötter och frön av olika slag är vanligt förekommande, lika så grönsaker och rotfrukter. Som logiken kan avslöja förekommer inte pasta, potatis eller ris eftersom de kokas. Som med mycket annat finns det en skala även här på vad som är okej att äta och inte. Vissa sätter gränsen vid rå och oprocessad mat, medan andra håller sig till enbart vegetabiliska livsmedel. (Wikipedia)

Raw Foodare har på många sätt rätt i att det är bättre att äta rå mat istället för tillagad eftersom näringen stannar kvar i livsmedlet. Den ultimata tillagningen är med lite vatten och vid låg temperatur under kort tid. På detta sätt förhindrar man att näringsämnena försvinner ut i vätska som sedan hälls bort. Självklart går det att använda den till att göra såser och likande för att ta till vara på den ändå. Dock behöver det faktiskt inte bara vara negativt med tillagning eftersom det i vissa fall kan vara fördelaktigt. Vitaminer, mineraler, proteiner och kolhydrater kan under viss specifika förhållanden gynnas av uppvärmning eftersom de då blir mer tillgängliga för kroppen. Med det sagt är det även värt att lägga till att vara veganer eller vegetarianer leder i stor utsträckning till brister på specifika näringsämnen. Anledningen till att det har relevans är för att Raw Food-konceptet har likheter gällande vad som inte får ätas och därmed även liknande nackdelar kopplat till det. Näringsbristen det är tal om handlar om proteiner, B-vitaminer (speciellt B-12), omega-3-fettsyror, svavel, zink, selen och kalcium. Denna brist kommer från att kött, fisk, ägg och mjölkprodukter utesluts samt att bladgrönsaker inte får den nödvändiga platsen på tallriken. (Livsmedelsverket)

Fördelarna med en kosthållning som denna är liknande de som är i linje med en detox, avgiftning, eftersom upplägget är i stort sätt detsamma. De som vanligen listas på nätet är viktnedgång, friskare hud och hår, bättre sömn, allmänt friskare känsla, pigghet och lugnare mage. Några vidare studier på området går dock inte att hitta på nätet, vilket gör att den vetenskapliga grunden är oerhört svag åt båda håll. För att få en uppfattning om dess effekter är det olika former av diskussionsforum som gäller. Problematiken med dem är att de är svåra att hitta. De få som delar med sig av sina upplevelser där pratar om positiva hälsoupplevelser och berättar om människor som blivit friska från sjukdomar.

Raw Food har sin logik och följer på ett sätt de rekommendationerna vi får, nämligen mer grönsaker och rotfrukter. Problematiken som lyfts är kostnadsfrågan då det som ingår kan vara dyrt att köpa allt. Då finns det möjligheter att odla på egen hand, vilket i min uppfattning skulle gå ännu mer i linje med konceptet. Om man å andra sidan inte kan betala för 100 % Raw Food eller har möjligheterna att odla går det att sätta sin egen gräns gällande hur strikt man ska vara samt hur många måltider om dagen/per vecka dessa ”regler” ska gälla.

Men Raw Food då?
Tagged on:                         

Elena Tronje

Jag är snart 20 år och pluggar för tillfället till Civilingenjör i Industriell Ekonomi, första året avklarat. Jag har tidigare läst en del om ledarskap och under sex år lett barngrupper inom gymnastik. För mig är inställningen en viktigt faktor i en människas liv och lägger därför stor vikt i ordspråket “Det är vad du gör det till”.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.