Av Gunnel Saric

Medicinsk qigong är ett mjukt avslappnande rörelsemönster som följer din andning och kan utföras av de flesta, även de med stark smärta. För ingen ansträngning krävs utan rörelserna flyter lugnt nästan som i sömnen. För mig personligen är det en mycket njutningsfull, avkopplande, avspännande och samtidigt energigivande övning. Kroppsligen, men även själsligt och mentalt, då den gör mig både avslappnad och vaket fokuserad. Jag gör min övning varje morgon, där Da Mo-metoden som jag lärt mig På S:t Görans Smärtklinik ingår, den tar ca 20 minuter och utan den är jag inte riktigt vaken och alert.

Att utöva medicinsk qigong krävs varken speciell plats eller avsatt tid. Att ställa sig upp från skrivbordet och göra några mjuka rörelser kanske tar någon minut men du får oftast fokus och energi som räcker flera timmar. Behöver du avskild plats – använd toaletten!

Att lära ut övningar görs inte så lätt via text, men jag ska försöka beskriva en mycket effektiv övning för att lossa alla muskelspänningar och samtidigt ge de inre organen en massage. Den tar 1 – 3 minuter.

  • Stå avslappnat med fötterna stadigt i marken i bredd med höfterna och lätt böjda knän. Slappna av i hela kroppen.
  • Börja lugnt och sakta låta dina knän och lår flytta din kropp upp och ner några centimeter, medan resten av kroppen är helt avslappnad.
  • Öka sedan takten, låt vibrationen från dina knän, små snabbar rörelser fylla hela den i övrigt avslappande kroppen medan fötterna är stadig förankrade i kroppen. Din kropp hoppar upp och ned i små korta rörelser.
  • Variera tempot, ibland snabba små, ibland lite långsammare och längre. Tänk på att låta armar, ansikte, käke och hela kroppen slappna av  – allt utom dina benmuskler och knän so bär hela rörelsen.
  • Avsluta med några långsamma rörelser, ta några djupa andetag – och kom tillbaka till din vardag med bra mycket mer energi.

Medicinsk qigong bygger på tre grundelement; Tanke/koncentration, andning och rörelse.

Varje rörelse görs oftast på in- eller utandning och för att lära sig rätt bör man först gå hos en diplomerad instruktör. Sök på nätet, tyvärr har min kinesiske instruktör slutat hålla kurser.

Så har också sjukgymnasten som höll Da Mo kursen på S:t Görans.

Några viktiga effekter av Da Mo-metoden, som bör göras varje dag, helst två till tre gånger om du inte är helt frisk, då kan det räcka med en gång per dag för att bibehålla din hälsa.

Hela kroppens akupunktursystem påverkas positivt, vilket ger fysiska effekter som:

  •    Kroppens motståndskraft och läkningsförmåga ökar, då immunförsvaret påverkas positivt.
  •    Blodcirkulationen i hela kroppen förbättras.
  •    Andningskapaciteten och den allmänna konditionen förbättras.
  •    Kroppens vävnader blir allmänt starkare, bland annat ökar skelettets täthet.
  •    Muskelstyrkan ökar.
  •    Menstruationscykeln regleras, PMS-besvär lindras.
  •    Kroppens olika fysiologiska system, till exempel hormonsystemet, balanseras.
  •    Återhämtning efter löpning eller annan fysisk träning blir snabbare och man får mindre tendens till träningsvärk.
  •    Värk och stelhet minskar.
  •    Mag- tarmsystemet och matsmältningen stimuleras.
  •    Genomblödningen av njurarna ökar, vilket i sin tur stimulerar urinproduktionen.
  •    Efter hand som kroppens vävnader blir allmänt starkare och tätare, kan vikten öka, även om kroppsmåtten behålls.
  •    Om man från början har övervikt brukar den minska. Kroppen strävar efter balans. Detsamma gäller de som har tendens till högt eller lågt blodtryck.

Vill du veta mer om qigong och dess medicinska effekt kan jag rekommendera Michael Tses bok ”Qigong – så finner du din inre energi” (ICA Bokförlag)

Share →

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.