TJOHOOOO!!! 

Min lilla oas och bättre än så här kan jag inte bo….. ♥️

En nyklippt gräsmatta som mår så bra nu, efter det underbara regnet som äntligen kom! Det är grönt runt omkring mig och här trivs jag, kan koppla av totalt och bara få vara!!

Att träna ute handlar så mycket mer om, än bara att köra på med en massa övningar. Det är dofterna, träna barfota i gräset och känslan av total frihet när jag blickar upp mot himlen!

När jag tänker träning och rörelse, så ingår det både rehab/prehab (förebyggande träning) i mitt tänk. För några år sedan så trilskades mina benhinnor med mig rejält, så sjukt ont gjorde det under en period. Körde rehabövningar, var tejpad, körde med linement, kollade upp mina sulor och träningsskor samt anpassade min träning.

När jag väl kom tillbaka så lovade jag mig själv, att köra på med förebyggande träning för att slippa tjuriga benhinnor. Ökade upp min träningsdos sakta men säkert och det här har fått goa resultat. Jag lägger så mycket tid på att förebygga skador och är det något som jag blir hjälpt utav så är det att sportmassera mig själv. Den här svart/gula rullen är min trogna träningskompis! 😀

Den är med mig i ryggsäcken och den här bilden tog jag i fredags, när jag avslutat mitt pass och innan jag skulle köra igång ett gruppträningspass. Jag masserar hela benen men inte direkt på knäna.

Skönt, njaaa… ontskönt skulle jag vilja påstå att det är att sportmassera‼️

Men allt för att få en mjuk bindvävnad och när den är mjuk och följsam så mår både jag och kroppen, så mycket bättre. Jag kör mycket sportmassage med foamrollisar, tennisbollar och lite andra hårdare bollar. För mig är sportmassagen en riktigt skön återhämtning, för hela kroppen! 

Från januari i år så har min träningsdos ökat rejält och här måste jag vara med och tänka till lite själv. Det jag belastar mycket det är fötter, fotleder, knäna, handlederna och ländryggen. För att undvika att överbelasta, undvika att dra på mig eventuella skador så kör jag mycket förebyggande träning. Lägger in övningarna i min andra träning, helt enkelt. Jag gör det inte svårare än det behöver vara!!😉

Att hitta rätt i rehab/prehabträning är som att gå i en labyrint ibland, spännande vandring för att hitta rätt övning som passar mig och till exempel mina knän. En skön övning som mina knän uppskattar att jag kör, det är den här och bilden ser du lite längre ner. En så enkel övning men som ger mig goa resultat. Hittade övningen hos en av mina favoriter på Youtube!

Du kan köra den ute och inne, se till att du sitter skönt och kan böja knät i ca 90 grader!

I fredags när jag var ute i skogen så hade jag med mig två plastkassar och sedan så letade jag reda på några trädbitar och la i varje påse, knöt i hop dem och sedan så hängde jag mina små påsar vid fotleden. Tänk på att sträcka ut benet ordentligt när du lyfter upp påsarna och håll emot på vägen ner. Det här är skönt och hur många reps du ska köra, bestäm själv. Jag brukar avsluta övningen med några reps utan tyngd, har jag ont i knät så kör jag först utan tyngd, sedan med tyngd och sedan utan. 

Känn efter i kroppen hur det känns och kolla med knät vilken tyngd som känns rätt för dig! Tänk på att köra övningen med båda knäna, har du ett knä som trilskas lite med dig så kör tre set, så får det trilskande knäet lite extra träning. 😉 (Börja med det knät som eventuellt bråkar lite med dig!)

Du kan lägga stenar i påsarna, böcker, lättare hantlar, mjölkpaket, frukt eller något annat kul!

Mina små balanskuddar är superbra att använda till allt möjligt!!

Här kör jag verkligen en kombinationsövning‼️

Jag har en kudde under varje knä, här tränar jag balans samtidigt som piggarna på kuddarna ökar upp blodcirkulationen i mina knän. Jag viker tårna framåt så att senan under foten sträcks ut lite och jobbar med rockringen samtidigt. Den väger lite, så jag passar på att köra en skön och go rörelse/styrketräning med överkroppen. Känner jag att jag vill ha mer sträckning under foten, så sjunker jag ner lite med rumpan. Jag brukar rotera kroppen lite, så knäna får ut det mesta möjliga utav övningen.

Ofta så får jag frågor vilka rehabövningar som är bra för till exempel knä, fötter, rygg med mera…

Det är mindre lätt att ge ett helt korrekt svar på den frågan.

Vi är unika som personer, träningen är oxå unik och den övningen som passar mig, stämmer kanske inte alls för dig? Det gäller att ha tålamod,våga vara lite nyfiken och testa lite olika övningar. Förr eller senare så kommer du att hitta rätt. Ta hjälp utav någon som är intresserad utav rehab/prehab. Det är så jag gör, följer ett gäng med naprapater/PT med den inriktningen som jag behöver på Instagram. På Youtube finns många goa tips på övningar.

Jag lär mig mycket på mina egna skador, testar mig fram och jag lovar att det är en go känsla när jag hittar rätt och kommer upp på banan igen. När jag rehabiliterat mig tillbaka efter en skada, så fortsätter jag att träna men tänker förebyggande träning istället. Har jag rehabtränat ryggen klart, så kör jag förebyggande träning i stället och tillsammans med min andra träning.

KOM I HÅG‼️‼️

Så länge du rör på din led, så kommer den att vara rörlig. När du slutar att röra på den, så kommer den att bli mer och mer orörlig!! 😀

♥️JAG ÄLSKAR DEN HÄR DELEN UTAV MIN TRÄNING♥️

Jag lär mig massor hela tiden, ibland går jag på nitar men det är bara på det igen!!

I det här läget har jag hur mycket tålamod som helst! 😉

Ha en go söndag och Ta väl hand om dig!

Kram!

 

 

 

 

Share →

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *