Av Gunnel Saric

GunnelAtt promenera i en avslappnande vacker miljö är balsam för både kropp och själ. De korsvisa rörelserna med armar och ben har en lugnande effekt på centrala nervsystemet, så bäst är att svänga lätt med armarna när du går, (eller svänga dem energiskt, samtidigt som du promenerar i raskt takt, om du är ute efter träningseffekt och viktnedgång). Under promenaden kan du lägga till andningsövningar, affirmationer eller mantran, ja allt som kan få dig att må bra. Jag bruka använda mina speciella affirmationer på väg till bussen, i bussen, eller när jag känner att de behövs. Speciellt bra om du promenerar i stadsmiljö och känner att du behöver skärma av alla intryck utifrån. Använd din fantasi. Du kan också välja att fokusera på din omgivning, att ta in färger, ljud, dofter om du går i en vacker natur. Tänk bara på att för mycket intryck kan ha motsatt verkan och stressa dina sinnen.

 

Gående meditation: Det här är en övning jag kom på under en av mina långpromenader och som jag sedan utvecklat. En övning som jag har mycket glädje av.

  • Försök hitta en promenadväg ute i naturen, helst så ostört som möjligt i början.
  • Börja promenera i lugn takt. Känn in din kropp, hur den rör sig. Finns där några spänningar? Områden som gör ont? Om du hittar några, andas in avspänning och smärtlindring i området, andas ut spänningarna och smärta samtidigt som du fortsätter din lugna promenad. Visualisera hur spänningen eller smärtan ser ut och förändra den visuellt. Finns det fler? Upprepa andningsövningen dit i så fall. Fortsätt så tills det känns bra, samtidigt som du fortsätter din lugna promenad.
  • Känn nu hur hela din kropp rör sig lätt, föreställ dig att den nästan flyter fram över marken, samtidigt som du känner varje lätta steg mot marken. Njut av din kropps rörelser.
  • Låt kroppen röra sig, som av sig själv, medan du nu iakttar din andning. Känn hur syrerik luft strömmar in i dina lungor och fyller hela din kropp. Efter några minuter kanske du upplever det som om kroppen är fylld med sprittande champagnebubblor. Fortsätt så 5 – 10 minuter, eller så länge det känns bra.
  • Fokusera nu på din omgivning, samtidigt som du behåller fokus på din kropp och din andning. Det här kanske du inte lyckas med första gången, men ge inte upp. Om du inte kan – låtsas att du kan!

Om du fångat känslan av att vara fokuserad kropp och samtidigt medveten om din omgivning, försök ta med dig den till din vardag. För mig har denna övning ökat känslan för min kropps behov, även i en mer stressad miljö.

Detta är ett kort utdrag ur min bok Min vän Smärtan som kommer ut på Ariton Förlag den 3 juni 2013.

 

Share →

One Response to GÅENDE MEDITATION – ett sätt att lära sig bli fokuserad i vardagen

  1. […] Artikel i webbtidningen Sund Var Dag Gående Meditation – ett sätt att lära sig bli fokuserad i vardagen […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.