Av Anna Adolfsson

Bli piggare, friskare, lugnare, få mindre smärta och gå ner i vikt. Det låter som en annons för något mindre seriöst hälsopreparat men handlar om någonting vi alla tror vi redan kan – konsten att andas. Kikki Sandström lever för att lära andra hur de kan använda kroppens egna resurser för ett friskare liv.

Kikki SandströmAtt Kikki själv inte kunde andas ordentligt upptäckte hon i mitten av 90-talet när hon började sjunga i kören Chorisma. Kören är en ambitiös sådan och uppsjungningarna var oftast minst 30 min långa. Det var mer än Kikki mäktade med och mitt i blev hon yr och var tvungen att sätta sig ner. Kroppens reaktioner ledde till massor av funderingar hos Kikki och hon skaffade böcker, läste, gjorde övningar och läste lite till. I förbifarten konstaterade hon att alla nog skulle må bra av att veta det hon just lärt sig men lät det stanna vid det, då.

Istället handlade hennes företagande mer om webbsidor och undersökningar av olika slag. Via ett uppdrag för föreningen Friskvård & Hälsa styrde det dock mer och mer in på just hälsa och den delen har genom åren blivit allt viktigare i hennes företag. För ca 5 år sedan bestämde hon sig för att plocka fram sina kunskaper inom andning igen och sätta ihop en kurs i andningsteknik. Hon bjöd in sina första deltagare och många fick riktiga aha-upplevelser. De kände sig både piggare och mindre stressade.

Magi skulle man kunna tro, men det är enklare än så. När kroppen får tillräckligt med syre fungerar den bättre och hjärnan fungerar bättre. När hjärnan fungerar bättre, fungerar tankarna bättre vilket leder till att man blir lugnare och mindre stressad.  När kroppen får tillräckligt med syre kan hjärtat slå i ett lugnare tempo och pumpa ut bättre syresatt blod. Det leder i sin tur till att matsmältningen fungerar bättre och det kan tom leda till att man går ner i vikt. Även smärta kan lindras med rätt andning. Om man slappnar av genom andningen och spänner sig mindre och det gör mindre ont.

Det är svårt att sälja något som alla tycker att de redan kan men Kikki har kommit en bit på väg och folk börjar bli mer öppna för hur andningen kan påverka välmåendet. När hon t.ex. deltar på mässor brukar besökarna bli nyfikna och vilja veta vad hon kan säga om något de redan kan. Sedan blir de förvånade över hur viktigt det är och många blir mer nyfikna och vill gå en kurs eller vill att hon ska komma till företaget. I sina grupper har Kikki haft både reumatiker och smärtpatienter som blivit hjälpta av att öva på sin andning och dem vill hon gärna lyfta fram som goda exempel.

Om man kommer till Kikki på personlig träning får man bl.a. öva på att andas genom näsan.
Näsan är egentligen ett reningsverk och det första som händer är att näshåren sorterar bort det värsta av smuts och partiklar ur inandningsluften. Insidan av näsan är klädd med en klibbig yta där mindre partiklar fastar så att vi inte ska dra ner dem i lungorna. Förutom reningsverk är näsan en fukt- och värmeväxlare och redan 3 cm in i näsborren blir luften kroppstempererad, vilket är mycket nyttigare att få ner i lungorna än kall luft. Inandningsluften fuktas även av utandningsluften eftersom torr luft inte är bra att dra ner i lungorna.

En annan sak man får öva på hos Kikki är att utnyttja lungorna. De ser ut som två trekanter som är minst högst upp. Andas man endast högt upp i bröstet får man bara in lite luft och måste andas in mycket oftare. Ett rejält andetag innehåller ca 1 liter luft, ett normalt andetag ca 0,5 liter och andas man bara i övre delen av lungorna får man bara in ca 1 dl luft. Det anstränger hjärtat eftersom det då måste arbeta mycket mer för att få ut syre i kroppen.

Ett annat problem med att andas ytligt är att man inte bara får in för lite syre, man andas ut för mycket koldioxid. De här två måste, enligt Kikki, vara i balans för att kroppens celler ska kunna ta upp syret på ett effektivt sätt. Alla har nog upplevt eller sett hur personer som mår illa får en påse att andas i. Att det fungerar beror på att man då undviker att andas ut allt för mycket koldioxid.

Vi västerlänningar andas ofta alldeles för högt upp i bröstet på grund av den stress vi utsätter oss för. Kikki beskriver det som att vi lever med konstant adrenalinpåslag, som ett stressat djur. Det leder till stora påfrestningar på våra hjärtan och till att kroppen får för lite syre för att kunna fungera optimalt. Utifrån den kunskapen resonerar Kikki en del kring hur det fungerar när människor söker vård för utbrändhet eller luftrörsproblem och astma. Och det är inte bara hon som tänker så, som avslutning på intervjun vill hon skicka med två citat som vi nog alla borde läsa både en och två gånger.

”Andningen bör vara det första, inte det sista, man undersöker när man möter trötthet, sjukdom eller andra tecken på energistörningar.”

Dr. Sheldon Saul Hendler

 

”Den som andas ytligt förgiftar sig själv.”

Paul Bragg

Först kommer andningen, sedan allt annat

One thought on “Först kommer andningen, sedan allt annat

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.