Av Jens Leandersson

Jens LeanderssonAlla som arbetar inom träning kommer i kontakt med frågan om fettförbränning och alla de myter och önsketänkande som florerar. Myten om punktförbränning är den vanligaste där sit-ups ska bränna fett på magen. Med det resonemanget så bränner du fett på benen när du springer…

Låt oss slå fast att fettförbränning är lätt i teorin men svårare i praktiken. Gör av med mer energi än vad du stoppar i dig och kroppen kommer förbränna fett. Du måste ha ett kaloriunderskott över dygnets timmar. Det är populärt att undvika kolhydrater i maten idag i form av olika dieter. Kroppen har inget naturligt behov av kolhydrater, särskilt inte socker. En vanlig myt är att medelintensiv träning som powerwalk och lätt joggning är bäst för fettförbränning. Myten stämmer till viss del, kroppen förbränner procentuellt mer fett än kolhydrater än vid högintensiv träning. Högintensiv träning förbränner kolhydrater men det är den totala mängden energi som förbrukas som är avgörande.

Du behöver träna kortare tid om du tränar högintensivt än om du väljer lågintensivt för att förbränna energi, dessutom ökar konditionen av högintensiv träning som i sin tur ökar din förbränning. Ju mer vältränad du är desto högre förbränning. Regeln är alltså att träna flera korta intensiva pass i veckan för att öka förbränningen och att träna det som är roligt. När du tränar dina muskler så förbränner musklerna energi vilket gör styrketräning effektivt som förbränning. Kost och träning hänger ihop liksom att fortsatt träning kräver glädje.

Fettförbränning

Gästkrönikör

Sund Var Dag bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.