pilatesbollHögst på listan för nyårslöften är ofta att börja träna. Under januari brukar gymmen vara fyllda av entusiastiska människor. Men ganska snart droppar många av eftersom det är en utmaning att hålla kvar motivationen. Här får du några tips på hur du kan lyckas hålla igång med träningen:

1) Skaffa dig en träningskompis. Det blir inte lika lätt att stå över ett pass när någon väntar på dig och det är roligare att träna tillsammans.

2) Anlita en personlig tränare. Du kommer inte undan, plus att det är lättare att hitta glädjen i träningen om du får lite hjälp.

3) Bestäm vilka dagar du ska träna och anpassa ditt liv efter det. Det är bättre att träna mindre men ofta.

4) Ha ett rimligt mål. Det är bättre att träna en dag i veckan än inte alls. Ge träningen en naturlig plats i din vardag.

5) Hitta en träningsform som du tycker är rolig.

6) Ha en plan för din träning. Många gym erbjuder introduktion där en instruktör lägger upp ett specialanpassat program åt dig. Var öppen och tala om för instruktören om ditt mål att gå ned i vikt, få bättre kondition eller bygga muskler på ett speciellt ställe.

7) Ha mål med din träning. Kanske vill du t ex kunna springa fem kilometer på 30 minuter eller ta 200 kilo i benpress. Börja lätt och öka sedan svårighetsgraden för att nå målet.

8) Tänk på det positiva med träningen. Du kanske märker att du sover bättre, orkar mer eller blir mer nöjd med din kropp.

 

”Du hittar inte lusten att träna, den måste du skapa”
Blossom Tainton

Åtta tips för att hålla igång träningsmotivationen

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.