TJOHOOOO!!!! 

Slappar lite i soffan, bloggar lite, njuter utav gott kaffe efter att ha klippt gräset med min trogna handjagare, kantklippt och med en sax. Har en kantklippare och en riktig sådan men vi kommer inte riktigt överens. Kan vara så att det är mitt tålamod som spökar lite?!! 😉

Jag får ofta frågor om jag inte kan berätta hur jag gör mina övningar och här kommer några av dom jag körde i går, både med gruppen och med mig själv.

När du tränar med stockar och grenar, så känn lite på stocken/grenen. Hur känns den att hålla i, vilket grepp känns bäst och kolla så det inte är några små kvistar som sticker ut och är vassa. Ta bort dom i så fall eller använd handskar. I går när jag tränade så var stockarna hala och sliriga, så testa och känn in läget innan du börjar att träna. SMYGTRÄNA LITE‼️😅

STÅENDE RODD MED EN STAM! 

Ungefär samma tänk som du har när du kör stående rodd med skivstång, hantlar med mera…..

Lite lätt böjda knän, så rak rygg som möjligt och blicken framåt. När du jobbar med blicken, så får du oftast en go hållning på köpet. Sänk stocken till raka armar för att sedan dra upp stocken till ungefär brösthöjd med böjda armar.

Istället för att köra rodd så kan du köra marklyft med stocken. Använd samma tänk som du t ex gör med skivstången men när du dragit upp stocken så du står rakt upp, så kastar du iväg stocken. Spring och hämta den, hoppa på ett ben, hoppa jämnfota eller något annat kul. 😂

KNÄBÖJ MED EN STOCK SOM TRÄNINGSKOMPIS!! 

Här gör du bara vanliga knäböj, hur djupt du vill gå bestämmer du själv. Testa att stå med lite bredare mellanrum mellan fötterna och står du brett så tycker jag att det är skönare att stå lite utåt med tårna. På bilden så håller jag bara i stocken när jag kör knäböjen. Övningen blir så mycket roligare med en stock som träningskompis och testa att köra med två stockar och helst i lite olika storlekar! 😅

Den här övningen kan du köra med stående utfall eller stå med fötterna i olika positioner och tänk lite 3D-tänk! Känns övningen bra så bara kör eller så ändrar du om i övningen tills det känns bra.

GRENROTATION MED TYNGD I EN PLASTKASSE!! 

Den här övningen var en av mina favoritövningar, när jag tränade på gymmet. Där körde jag med skivstång och med en viktskiva som tyngd. Funkar hur bra som helst med en stock och vill du ha tyngd så gör du som jag gör. Ta med dig en plastkasse i fickan och så lägger du t ex en små trädstammar i kassen och knyter fast den i stocken/grenen. Din vattenflaska kan du oxå använda som tyngd, jag är tveksam om att lägga stenar i kassen. Får du ett sving på kassen när du roterar så är det galet lätt att bli träffad av kassen i huvet eller i ansiktet. (Jag har testat med sten och fått mig en smäll!)

Börja med att stå rakt och håll i stocken som oxå ska stå rakt upp och sedan så roterar du först åt ena hållet, kommer upp till stående och sedan roterar till nästa håll. Eller så kör du ett antal reps åt ena hållet och byter sedan till nästa sida. Låt kroppen hänga med stocken i rotationerna!

DU….. PLASTKASSEN KAN DU OXÅ TRÄNA MED, BÅDE RÖRELSE OCH STYRKA‼️

Ta med dig plastkassen hem, inget skräp i naturens egna gym‼️‼️

Jag älskar att träna med stockar, stammar, vedträn, stenar med mera!

En skivstång är gjord för att du ska få till ett bra grepp, en del stänger har räfflade grepp för att du inte ska tappa greppet. Det har inte en stock eller gren och det är det som är tjusningen i att träna ute. Jag har en riktig skivstång oxå men jag väljer oftast att köra med stockar och grenar istället. Dels är det roligare och jag får en grym och kul utmaning på köpet!

Det händer lite när du använder naturens egna gymredskap! 😅

Våga att testa att träna ute, oavsett om du eller jag tränar på gym, hemma i vardagsrummet, på gräsmattan eller ute i naturen så kan vi skada oss. När jag blickar tillbaka på mina sju år i träningsvärlden, så var jag mer småskadad när jag tränade på gymmet än vad jag är nu, när jag är ute i naturen.

Du får en skön balansträning på köpet och du använder kroppen på ett helt annat sätt ute i naturen än på ett gym eller hemma i vardagsrummet. Vill du ha lite tuffare utmaning så kör med tyngre stockar och längre, större stenar och tvärtom. Testa och känn efter hur det känns‼️‼️

Vet du vad?!!

GÖR TRÄNINGEN TILL DIN TRÄNING OCH HA KUL‼️😅😂😂😂

Kika lite på vanliga gymövningar med fria vikter, våga att vara lite nyfiken, testa och se om du kan göra om dom så de funkar med naturens egna gymredskap. Använd din fantasi, plocka fram barnasinnet och sätt 💯% FOKUS PÅ DIN TRÄNINGSGLÄDJE‼️😂

LYCKA TILL MED DIN TRÄNING OCH KAN JAG TRÄNA UTE I NATUREN SÅ KAN DU OXÅ!

Ha det bäst och Ta hand om dig!

Kram och Vi ses!

 

 

Share →

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *