TJOHOOO!!!

En sak som jag har kommit på och vet du vad det är?

Jo, jag är inte ensam om att ha problem med trilskande hälsena/hälsenor! 

Nu är det bara en hälsena som bråkar med mig och jag har bestämt mig för att jag ska vinna över den!

Den har blivit mycket bättre efter rehab och när jag skaffade sulor som är gjutna efter mina fötter. Men de senaste dagarna har jag känt att det är något som fattas i rehabträningen och i dag på morgonen så kom jag på en sak. När mina benhinnor krånglade förra våren, då körde jag med kompressionsstrumpor ihop med rehabträningen och kanske skulle det funka för hälsenan oxå?

Jag googlade på det och hittade det som jag ville hitta! Kompressionsstrumpor är ett av flera alternativ i rehabträningen och på förmiddan så åkte jag in till Vetlanda och inhandlade strumpor och två par med rätt färg oxå! ? De rosa är dyrare än de svarta men de rosa var det halva priset på och smålänning som jag är, så köpte jag två par! De här strumporna finns i de flesta sportaffärerna!

En hälsena mår bra av att hållas varm och här kommer ett tips till!

Det enda du behöver är tubsockor, en sax och begagnade sockor funkar oxå!

Du klipper bara av foten på strumpan, precis där mudden börjar och sen är det klart! Jag lovar, det värmer och hälsenan mår bra och när den mår bra, då är jag nöjd‼️

Mitt andra tips, är exentriska tåhävningar och rehab med gummiband.

Den här övningen kan du göra i en trappa eller t ex på en step-upbräda. Hemma har jag varken det ena eller det andra och det enda trappsteget jag har är ute. Jag frågade Sören om han kunde hjälpa mig att snickra ihop något och det gjorde han och det var uppskattat, jag lovar! ? Jag ska bara måla den och gissa till vilken färg då⁉️? Den funkar utan färg oxå!

Det du ska tänka på, det är att ha något att hålla dig i, när du utför övningen t ex mot en vägg.

Kom upp ordentligt på tå och sedan så sänker du sakta ner hälen mot golvet och den andra foten är i luften, behåll hälen mot golvet i 10-20 sekunder och du ska känna att det sträcker i vaden. Pressa dig upp med hjälp utav den andra foten och kör ca 10 repitioner och helst två gånger om dagen. Börja med mindre repitioner och öka efterhand. Jag kör tre set och börjar med höger fot eftersom det är den hälsenan som bråkar och när jag kör tre set så får höger hälsena lite extra träning.

När du tränar med gummibandet, så ha foten lite hängande i luften, se bilden. När du har det, så är det lättare att pressa ner hälen mot golvet. Ha gummibandet sträckt och jobba med motståndet. När jag kör den här övningen, så har jag samma tänk som i den exentriska fothävningen. 

Tredje tipset kommer här!

Vet du vad? När du tränar utan skor då får de mindre musklerna jobba lite mer. Du tränar upp både balans och stabilitet och det är så mycket skönare att träna utan skor. Min träningsmatta är lite hal men jag löste det med att köpa ett vanligt halkskydd som är till vilka mattor som helst och det funkade till träningsmattan oxå.

Mattan ligger still och när den gör det så får jag en säker och trygg träning. Vill jag köra utfallssteg, så utnyttjar jag längden på mattan och när jag kör t ex  sidoutfall, så använder jag bredden på mattan.

Det här är enkla tips som hjälper mig och jag blir mer och mer intressad utav rehab och prehab. Händerna och fötterna är viktiga,  men det är lätt att glömma bort dom i träningen och ändå så utsätter vi dom för så mycket när vi rör på oss i vardagen.

Vill du veta mer om hälsenorna, så googla och kolla på Youtube. Det finns hur mycket bra info som helst, alltifrån tips, behandlingar, övningar med mera, med mera….

Ge inte upp om du får en skada, kämpa istället även om det är frustrerande! Det finns bra hjälp att få och här är ett tips som jag har nytta utav IDROTTSSKADEEXPERTEN! Här finns det riktigt bra tips som du oxå kanske kan ha nytta utav! ? Är du osäker så kolla med någon som har bra erfarenhet! 

Ha en go kväll och det här blev ett långt inlägg. Men så blir det, när jag brinner för något! ??

Kram!

 

 

 

Share →

2 Responses to Kompression, halkskydd, tubsockor och lite till!

  1. Markus skriver:

    Hej Anita,
    Tack för ett bra inlägg, upptäckte det nyligen, om hälseneinflammation och tack för omnämnandet av vår hemsida Idrottsskadeexperten.
    Alltid kul när vi kan hjälpa till med tips och råd för att behandla skador som exempelvis hälseninflammation.

    Vi har gjort om designen på hemsidan och om du vill kan du lägga upp en länk till dessa övningar på din blogg så andra kan se och lära sig övningarna för att behandla och förebygga hälseneinflammation.

    Här är länken:
    http://idrottsskadeexperten.se/halseneinflammation/halseneinflammation-ovningar/

    Lägger du in den med kod så blir den klickbar också. Klistra då in detta på lämplig plats:
    Tips på övningar vid hälseneinflammation

    MVH
    Markus
    Idrottsskadeexperten

    • Anitha Leidefors skriver:

      Hej Markus och Tack själv för alla goa tips!
      Hälsenan mår så mycket bättre, kör både prehab och rehab när det behövs.
      Eran sida är väldigt bra och kul att ni uppskattar och att jag får nämna er i bloggen, det kommer jag att fortsätta med! 😀
      Ha det så gott!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.