Min utmaning med minst 10000 steg om dagen började med att det blev busstrejk i Stockholm. Den direktbuss jag brukade ta från hållplatsen utanför vårt hus slutade gå på grund av att bussförare och andra anslutna i SEKO och Kommunal gick ut i strejk för bättre anställningsvillkor och samma lönelyft som andra avtal fick. Det blev ett startskott för mig.

Jag kunde visserligen ta andra bussar som tog mig till tunnelbana eller pendeltåg, men det kändes som en alltför enkel lösning. Jag ville ju röra mig mer.
Jag valde att gå istället för att ta bussen, så jag gick en kvart till närmaste pendeltåg på morgonen och gick sedan ytterligare nästan en kvart från Stockholm Central till jobbet – och tillbaka på kvällen.

Det var en skön känsla att inse att mitt alltför stillasittande jobb numera slog stegmålet varje dag. Innan strejken bröt ut kunde jag i snitt gå 4000 steg på en dag. Det är alldeles för lite, och mitt midjemått började hålla med mig om det.

Nu är strejken över sedan några veckor och bussförarna är glada över sitt nya avtal, och min kropp blev ännu gladare och tyckte så mycket om att få mer motion än vanligt så jag har helt enkelt valt att fortsätta att ta den långa vägen till jobbet. Det handlar inte om så mycket mer tid än normalt utan den stora skillnaden som betyder något är de extra steg jag tar varje dag och hur mycket bättre jag mår av det.
Det faktum att jag går till gymet tre gånger i veckan och yogar minst en gång i veckan gjorde egentligen inte tillräckligt för min kondition, utan kroppen vill helt enkelt ha mer.

Idag är den 28:nde dagen i rad som jag gått mer än 10000 steg på en dag, och även om det har tagit emot emellanåt så har det varit riktigt motiverande att hålla fanan högt och inte förstöra statistiken. Vi finner alla motivation på olika sätt och för mig har det betytt en hel del att kunna visa upp en statistik som imponerar. Även om den bara imponerar på mig.

Till min hjälp har jag haft min Android mobil med inbyggd stegräknare och tillhörande app S Health, som Samsung har i flera telefoner förutom min Galaxy S4. Jag har emellanåt misstänkt att stegräknaren kanske inte varit alltför tillförlitlig och därför vid flera tillfällen valt att kontrollräkna mina steg mot de som stegräknaren snappat upp, med ett perfekt resultat. Så även om min stegräknare i min smart phone inte är exakt så har den åtminstone varit det vid de tillfällen jag valt att dubbelkolla delsträckor.

En annan ovärderlig hjälp är att kunna skifta sulor i skorna och ibland välja bort Eccos orginalsula till förmån för en som bygger upp hålfoten bättre. Och jag nämner gärna mina fantastiska (och lyxiga) tåstrumpor i merino-ull som är jättesköna att ha på sig vid längre promenader, som till exempel idag då jag valde att avverka samtliga 10000 steg i ett svep. De motverkar effektivt skavsår mellan tårna.

20000 steg

Denna dag blev det 22139 steg – men frågan är om det är tillräckligt.

Även om Folkhälsoinstitutet rekommender oss att gå minst 10000 steg om dagen så finns det flera studier som visar att vi egentligen behöver mer motion än så. SvD publicerade en artikel i ämnet för några år sedan som påstår just detta, och jag är benägen att hålla med dem. Kroppen behöver betydligt mer rörelse än bara tiotusen steg om dagen, men för mig som länge haft ett relativt stillasittande jobb så är varje steg jag tar ett steg i rätt riktning.

Tagged with →  
Share →

One Response to 10000 steg om dagen – är en bra början

  1. Janet Nielsen skriver:

    Fantastiskt vad en busstrejk kan göra :)! Heja du! Jag är så imponerad.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.